Latvijā vadošais piena pārstrādes un saldējuma ražotājs “Food Union” ciešā sadarbībā ar piegādātājiem spējis pāriet no sprostos dētu olu uz kūtī dētu olu izmantošanu pankūku ražošanā. Lai arī olu kā izejvielas izmantošana “Food Union” produkcijas ražošanā ieņem pavisam nelielu apjomu, tomēr izvērtējot riskus un ieguvumus, kādus sniegtu pāriešana uz ārpus sprostiem dētu olu un olu produktu izmantošana, un konsultējoties ar “Dzīvnieku brīvība” pārstāvjiem, “Food Union” spējis nomaiņu īstenot vien trīs mēnešu laikā kopš paziņojuma par lēmumu to darīt šī gada 30. martā. Atteikšanās no sprostos dētām olām līdz 2025. gadam bija viens no “Food Union” izvirzītajiem mērķiem Ilgtspējas stratēģijā.
“Pāreja uz ilgtspējīgu ražošanu vispirms ir pārmaiņas domāšanas veidā, un tikai tad praktiski soļi, kā to izdarīt atbildīgi, efektīvi un ekonomiski pamatoti. Pateicoties darbam ar piegādātājiem un konsultācijām, ko saņēmām no biedrības “Dzīvnieku brīvība”, pāreja no sprostos dētu olu uz kūtī dētu olu izmantošanu izrādījās vieglāka, ātrāka un ekonomiski attaisnojama, nekā sākotnēji paši novērtējām. Lai arī produktu skaits, kuros izmantojam olas, nav liels, tomēr iekšējā komandas atsaucība to darīt bija papildu stimuls šo darbu neatlikt un paveikt iespējami īsākos termiņos,” tā pāreju komentē Ieva Lejniece, “Food Union” Mārketinga un produktu izpētes un attīstības direktore.
Biedrības “Dzīvnieku brīvība” vadītāja Katrīna Krīgere komentē: “Vairumam cilvēku rūp dzīvnieki. Viņi nevēlas, lai dzīvnieki smagi un nevajadzīgi ciestu, kā tas ir dējējvistu sprostu gadījumā. Tāpēc, uzņēmumiem ieviešot labturības uzlabojumus, ieguvēji ir visi – ne tikai dzīvnieki, bet arī patērētāji un pats uzņēmums. Šis “Food union” solis ir iedvesmojošs piemērs sociāli atbildīgai rīcībai – pamudinājums arī citiem uzņēmumiem ātrāk izskaust nežēlīgos sprostus no savām piegādes ķēdēm.”
“Food Union” ikdienā ražo 400 dažādus piena produktus un saldējumus vairāk nekā desmit iemīļotiem pārtikas zīmoliem. Olas un olu produktus uzņēmums nelielā apmērā iepērk un izmanto sešu pankūku veidu un viena siera produkta ražošanā, kas norit atbilstoši stringrajiem FSSC 22000 un HACCP starptautiskajiem standartiem. Iepriekšējais plāns bija pāriet uz ārpus sprostiem dētām olām pēc iespējas ātrāk, bet ne vēlāk kā līdz 2025. gada beigām, kas veiksmīgi tika paveikts vien trīs mēnešu laikā.
“Food Union” izstrādātā Ilgtspējas stratēģija aptver darbu trīs pamatvirzienos, kas ir definēti un balstīti ANO Ilgtspējīgas attīstības mērķos: 1) Uzlabot labsajūtu jeb mērķtiecīgi un regulāri pilnveidot produktu, izstrādājot jaunus un veselīgākus produktus; 2) Samazināt ietekmi uz vidi jeb efektivizēt ražošanu un optimizēt ražošanas procesā izmantotās izejvielas un radītos pārpalikumus; 3) Stiprināt godīgu sociālo sistēmu jeb uzlabot sociālos apstākļos caur caurspīdīgu un godīgu sadarbību visā vērtības radīšanas ķēdē.
Latvijā vispārdotākās majonēzes "Francis" ražotājs – SIA “Balttur-R” – apņēmies pilnībā noslēgt pāreju prom no sprostu olām visā savā produkcijā līdz 2027. gada 1. janvārim.
Šogad rekordliels skaits jeb vairāk kā 13 000 cilvēku janvāri uzsāka ar apņemšanos ēst mazāk dzīvnieku produktu, tos aizstājot ar augu produktiem izaicinājuma “Neapēd zemeslodi” ietvaros.
"Dzīvnieku brīvība" meklē atbildīgus un ambiciozus cilvēkus, kuri vēlas ar savu darbu sasniegt vislabākos rezultātus dzīvnieku labā.
Izsludināta labdarības akcija, kuras ietvaros līdz 31. augustam iespējams klausīties dzejas lasījumus pa telefonu, vienlaikus ziedojot "Dzīvnieku brīvības" darbam.
Sabiedrības balsojumā noskaidroti labākie aizvadītā gada vegāniskie produkti. Laureātu vidū ir tādi uzņēmumi kā Lidl, Atlantika, Alpro, Avenei, Orkla u.c.