Latvijas uzņēmumu apvienība SIA “Latvian Retail Management”, kas pārstāv mazumtirdzniecības veikalu tīklu “CITRO”, līdz 2025. gadam plāno pakāpeniski atteikties no sprostos turētu dējējvistu olu tirdzniecības “CITRO” zīmola veikalu tīklā. Šāds lēmums pieņemts, īstenojot uzņēmumu apvienības korporatīvās sociālās atbildības politiku un atbalstot dzīvnieku labturības principu ievērošanu nozarē. Zīmolam ir 76 tirdzniecības vietas visā Latvijā.
“Mums ir svarīgi, lai mūsu pircējiem būtu augstas kvalitātes produktu pieejamība tuvāk to dzīvesvietai, ikdienā nodrošinot augstvērtīgus un vietējas izcelsmes produktus. Vienlaikus kā sociāli atbildīgam uzņēmumam mums ir būtiski, lai mūsu sadarbības partneri un piegādātāji ievērotu ne tikai normatīvās kvalitātes prasības, bet arī mūsdienīgus vides ilgtspējas veicināšanas un dzīvnieku labturības principus,” norāda Imants Kelmers, “Latvian Retail Management” valdes priekšsēdētājs.
Lai sasniegtu mērķi, “Latvian Retail Management” jau noslēdzis vairākus jaunus sadarbības līgumus ar vietējiem vistu olu ražotājiem un zemnieku saimniecībām par ārpus sprostiem turētu dējējvistu olu, tostarp arī bioloģiski sertificētu olu, iekļaušanu “CITRO” tirdzniecības tīkla sortimentā. Jau šobrīd pircējiem “CITRO” veikalos ir pieejamas kūtī detās olas, kas atbilst marķējumam Nr.2. Kūtīs vistas dzīvo ārpus sprostiem, brīvi pārvietojas un ir turētas labākos apstākļos.
“Tā ir mūsdienīga un tālredzīga pieeja uzņēmējdarbībai – uzņemties sociālo atbildību par savām darbībām un atteikties no nežēlīgos apstākļos gūtiem produktiem. Dējējvistu turēšana sprostos ir nepieņemami cietsirdīga dzīvnieku ekspluatācija, kas neatbilst sabiedrības vairākuma vērtībām,” norāda biedrības “Dzīvnieku brīvība” pārstāve Paula Cukura.
Latvijā līdzīgas politikas nostādnes ir pieņēmuši jau lielākā daļa jeb aptuveni 70% mazumtirgotāju tīklu – “Maxima”, “Rimi”, “Mego”, “Vesko”, “Sky” un “Stockmann”, kā arī vairāk nekā 50 uzņēmumi citos sektoros – restorāni, viesnīcas un pārtikas produktu ražotāji.
Visā Eiropas Savienībā ir vienots olu marķējums, kas tiek izmantots arī Latvijā. Uz katras olas ir uzdrukāts kods – pirmais cipars norāda dējējvistu turēšanas metodi. Jo tas ir mazāks, jo labvēlīgākos apstākļos vista dzīvojusi: 0 – olas nāk no bioloģiskas saimniecības, 1 – olas dētas brīvās turēšanas apstākļos, 2 – kūtī dētas olas, 3 – sprostos dētas olas.
Ar Latvijas atbildīgo uzņēmumu sarakstu iespējams iepazīties kampaņas "Olu cena" mājaslapā: www.olucena.lv.
Lielākais olu ražotājs Ziemeļeiropā, Balticovo, pārtrauks turēt dējējvistas sprostos. Lēmums skar 2.15 miljonus jeb 88% no visām Latvijas dējējvistām, kuras pašlaik atrodas cietsirdīgajos sprostos.
Pateicoties tūkstošiem dzīvnieku aizstāvju, viens no pasaules lielākajiem restorānu tīkliem, kam pieder arī zīmols "Burger King", paziņo par 100% atteikšanos no sprostos dētām olām.
Čehijas Republikas parlamenta augšpalāta ar pārliecinošu balsu vairākumu atbalstīja likumprojektu, kas nosaka virkni dzīvnieku labturības uzlabojumu, tostarp aizliegumu turēt dējējvistas sprostos no
Plaša patēriņa pārtikas produktu ražošanas un izplatīšanas uzņēmums “Orkla Latvija” apņemas līdz 2025. gadam atteikties no sprostos dētu olu izmantošanas ražošanā. Latvijā tas attiecas uz tādiem
Vairāk nekā 80 nevalstiskās organizācijas no visas pasaules šodien uzsāk globālu kampaņu, mudinot vienu no pasaules vislielākajām ātrās ēdināšanas ķēdēm atteikties no sprostiem savās piegādes ķēdēs.