No 8. decembra atvērta pieteikšanās dalībai vides aizsardzības akcijā “Neapēd zemeslodi”, kurā ik gadu tūkstošiem Latvijas iedzīvotāju iesaistās klimata krīzes risināšanā, janvārī apgūstot videi draudzīgākus ēšanas ieradumus un samazinot dzīvnieku izcelsmes produktu patēriņu.
Šogad par izaicinājuma vēstnešiem kļuvuši TV personība Kristīne Garklāva, reperis Reiks un 2020. gada pasaules labākais skrituļslidotājs Nils Jansons. Viņi mudina ikvienu pievienoties videi draudzīgās ēšanas izaicinājumam, lai saudzētu dabu, uzlabotu savu veselību un palīdzētu dzīvniekiem.
Kristīne Garklāva: “Katra mūsu izvēle ietekmē mūsu un planētas šodienu un veido to, kāda pasaule būs rīt. Cik veselīga būs planēta, tik veselīgi būsim mēs. Pievienojieties “Neapēd zemeslodi” vismaz uz mēnesi, un varbūt tā kļūs par ikdienu. Man tā jau ir ikdiena teju 20 gadus!”
Reperis Reiks aicina piedalīties izaicinājumā, balstoties uz savu pieredzi: “Ēdot vairāk augu valsts produktu, mēs ne tikai palīdzam dzīvniekiem un videi, bet arī uzlabojam savu veselību. Piedaloties izaicinājumā, jutu daudz vairāk enerģijas, arī mans kikboksa treneris teica tieši to pašu.”
Skrituļslidotājs Nils Jansons: “Mani ideāli saistās ar civilizāciju, kurā valda miers un mīlestība, tāpēc arī cenšos dzīvot tā, lai mani darbi tiem atbilst. Kopš esmu atklājis, ka man ir iespēja ēst veidā, kas var būt ilgtspējīgāks manai veselībai, dabai un visiem tās iemītniekiem, bez liekām šaubām turpinu ceļojumu pa augu valsts virtuvi jau piekto gadu.”
Izaicinājuma dalībnieki, piesakoties vietnē www.neapedzemeslodi.lv, apņemas janvārī samazināt dzīvnieku izcelsmes produktu patēriņu uzturā, izvēloties vienu no trim izaicinājuma līmeņiem – ēst vegāniski, veģetāri vai 3 reizes nedēļā veģetāri. Sākot no 1. janvāra, viņi 31 dienu saņem e-pastā dažādas augu ēdienu receptes, informāciju par pārtikas izvēļu ietekmi uz vidi un praktiskus padomus dabai draudzīgāka uztura ieviešanai ikdienā.
Izaicinājuma koordinatore Lilita Kenta: “Mūsdienu sabiedrībā patērējam pārāk daudz gaļas. Tas veicina klimata krīzi un kaitē mūsu pašu veselībai, tādēļ samazināt dzīvnieku valsts produktu patēriņu ir nepieciešamība. Izaicinājums ir veidots kā aizraujošs ceļojums augu valsts uzturā, kas būs pa spēkam ikvienam un ar praktisku informāciju palīdzēs samazināt dzīvnieku valsts produktu patēriņu, ļaujot atklāt jaunas garšas un dažnedažādas alternatīvas.”
Apvienoto Nāciju Organizācija (ANO) savā 2019. gada ziņojumā uzsvērusi ilgtspējīga uztura lomu klimata pārmaiņu mazināšanā, norādot, ka pāreja uz augu valsts produktos balstītu uzturu ir viens no nozīmīgākajiem veidiem, kā samazināt siltumnīcas efekta gāzu emisijas no pārtikas sistēmām un uzlabot sabiedrības veselību. Augu valsts produktu ražošana rada daudz mazāk siltumnīcas efekta gāzu, patērē mazāk zemes un saldūdens resursu nekā dzīvnieku produktu ražošana.
“Neapēd zemeslodi” ir bezmaksas sociāls projekts, ko ik gadu janvārī organizē vides un dzīvnieku aizsardzības organizācija “Dzīvnieku brīvība”. Pērn izaicinājumā piedalījās 10 tūkstoši dalībnieku, kopīgiem spēkiem aiztaupot vismaz 60 000 dzīvnieku dzīvības un vismaz tik daudz CO2 izmešu, cik rastos, 200 reižu ar auto apbraucot ap ekvatoru. Izaicinājumā “Neapēd zemeslodi” iesaistās un to atbalsta arī dažādi uzņēmumi. Par 2022. gada izaicinājuma “Neapēd zemeslodi” galveno informatīvo atbalstītāju kļuvis mazumtirdzniecības tīkls “Maxima”.
Latvijā vispārdotākās majonēzes "Francis" ražotājs – SIA “Balttur-R” – apņēmies pilnībā noslēgt pāreju prom no sprostu olām visā savā produkcijā līdz 2027. gada 1. janvārim.
Šogad rekordliels skaits jeb vairāk kā 13 000 cilvēku janvāri uzsāka ar apņemšanos ēst mazāk dzīvnieku produktu, tos aizstājot ar augu produktiem izaicinājuma “Neapēd zemeslodi” ietvaros.
"Dzīvnieku brīvība" meklē atbildīgus un ambiciozus cilvēkus, kuri vēlas ar savu darbu sasniegt vislabākos rezultātus dzīvnieku labā.
Izsludināta labdarības akcija, kuras ietvaros līdz 31. augustam iespējams klausīties dzejas lasījumus pa telefonu, vienlaikus ziedojot "Dzīvnieku brīvības" darbam.
Latvijā vadošais piena pārstrādes un saldējuma ražotājs “Food Union” ciešā sadarbībā ar piegādātājiem spējis pāriet no sprostos dētu olu uz kūtī dētu olu izmantošanu pankūku ražošanā.
Sabiedrības balsojumā noskaidroti labākie aizvadītā gada vegāniskie produkti. Laureātu vidū ir tādi uzņēmumi kā Lidl, Atlantika, Alpro, Avenei, Orkla u.c.